Experience Week Connected Transport
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Diensten: executie, media & PR
Met de Experience Week Connected Transport had Nederland een internationale primeur: van 1 tot en met 5 oktober 2018 werden 250 ritten gemaakt met in konvooi rijdende trucks van verschillende vervoerders, allen voorzien van de laatste connected technologie. Vanuit zes locaties en verspreid over vijf dagen leggen in totaal zo’n 250 trucks routes af.
De opgave
Een groot evenement met zoveel verschillende partijen en belangen vraagt om een strakke communicatie-aanpak, en veel organisatie. Bureau Mureau werd ingeschakeld om videoverslagen te maken van het evenement, de productie van de eindvideo te begeleiden, de PR en media op te tuigen en om in te springen bij de organisatie van de vele bijeenkomsten en momenten.
Aanpak
Om zoveel mogelijk media te bereiken is gekozen voor een open, faciliterende aanpak. Er werd een online omgeving gebouwd waar journalisten terecht konden voor alle informatie over de routes, partners en technische achtergrond. Er is een gezamenlijk persbericht opgesteld namens alle partners, met quotes van de minister en prominente deelnemers. De media was op verschillende momenten uitgenodigd om zelf een rit te maken met een van de deelnemende chauffeurs. Door hun ervaringen te delen werd het verhaal concreet en begrijpelijk, en waren de voordelen in één keer duidelijk. Vanuit een centraal twitterkanaal werd verslag gedaan van de andere onderdelen, met berichten die werden gedeeld door de partners.
Resultaat
De Experience Week heeft vrijwel alle grote media gehaald, met onder meer een artikel in het FD, op de NOS, een videoverslag in het AD en een radio uitzending van de NPO. Met het eigen Twitterkanaal bereikte we in deze week een engagement rate van 12,3%. De animatie werd bijna 5000 keer bekeken op YouTube.